■ 研究室
|
■ 学位
1. |
2010/03/31 (学位取得)
|
広島大学 博士(工学)
|
|
■ 研究概要
人の認知心理に関わる理論の設計と人工知能の融合による「知的な」学習支援システムの開発
|
|
■ 専門分野
学習支援システム, 教育工学 (キーワード:知的学習支援システム、人工知能、知識工学、認知心理学、学習心理学)
|
|
■ メールアドレス
|
■ 所属学会
1.
|
|
教育システム情報学会
|
2.
|
|
人工知能学会
|
3.
|
|
電子情報通信学会
|
|
■ 著書・論文・作品
1.
|
論文
|
サーバ構築学習の理解度を向上する自動調査システムと自己評価にもとづくフィードバックシステムの開発 電子情報通信学会論文誌 B J107-B(9),461-470頁 (共著) 2024/09/01
|
2.
|
論文
|
Analysis of Feedback in Error Visualization Systems Using Thinking Aloud Protocol HCI International 2024 14690,pp.95-110 (共著) 2024/07
|
3.
|
論文
|
Code-Sharing Platform in Programming Learning: A Proposal for a Strategy-Aware Code-Sharing Methodology HCI International 2024 14691,338-348頁 (共著) 2024/07
|
4.
|
論文
|
Learning Support System for Relationships among Forces, Accelerations, Velocities, and Movements in Error-based Simulation HCI International 2024 14691,3-15頁 (共著) 2024/07
|
5.
|
論文
|
Modeling of the Problem-Solving Process and Development of a Learning Support System for Text-Based Programming Problems HCI International 2024 14691,pp.148-163 (共著) 2024/07
|
6.
|
論文
|
Classroom implementation of an auxiliary problem presentation system for mechanics adapted to learners’ errors Research and Practice in Technology Enhanced Learning 19(26),1-28頁 (共著) 2023/11/13
|
7.
|
論文
|
A Learning Support System for Programming that Promotes Understanding of Source Code Function Through Behavior Modeling HCI International 2023 14016,pp.298-309 (共著) 2023/07
|
8.
|
論文
|
Analysis of Classroom Test Results for an Error-Based Problem Presentation System for Mechanics HCI International 2023 14016,pp.213-224 (共著) 2023/07
|
9.
|
論文
|
Classroom Practice Using a Code-Sharing Platform to Encourage Refinement Activities HCI International 2023 14016,pp.286-297 (共著) 2023/07
|
10.
|
論文
|
Proposal for a Semi-subjective Learning Support System with Operation Indices Targeting Vectors HCI International 2023 14016,pp.263-273 (共著) 2023/07
|
11.
|
論文
|
Proposal for Automatic Problem and Feedback Generation for Use in Trace Learning Support Systems HCI International 2023 14016,pp.310-321 (共著) 2023/07
|
12.
|
論文
|
プログラミングの機能的階層構造の学習環境における習熟度を考慮した適応的フィードバック機能の評価 教育システム情報学会誌 40(3),234-239頁 (共著) 2023/07
|
13.
|
論文
|
TAME: 誤りの可視化を重視したTeachable Agentの挙動制御手法 電子情報通信学会論文誌 D J106-D(2),110-122頁 (共著) 2023/02
|
14.
|
論文
|
力学における学習者の誤りに基づいた問題提示(Error-based Problem Posing)システムの開発 電子情報通信学会論文誌 D J106-D(2),144-155頁 (共著) 2023/02
|
15.
|
論文
|
力学を対象としたError-based Simulationにおける行き詰まりの解消を指向した補助問題の提示システム 電子情報通信学会論文誌 D J106-D(2),132-143頁 (共著) 2023/02
|
16.
|
論文
|
Practical Use of an Error-based Problem Presentation System in Mechanics Proceedings of the International Conference on Computers in Education ICCE 2022 pp.118-123 (共著) 2022/12/01
|
17.
|
論文
|
仮想ロボットプログラミングを用いたコード共有プラットフォームの開発と評価 教育システム情報学会誌 40(3),240-245頁 (共著) 2022/07
|
18.
|
論文
|
A Knowledge Sharing Platform for Learning from Others’ Code HCI International 2022 (共著) 2022/06
|
19.
|
論文
|
Automatic Generation Rules for Auxiliary Problems Based on Causal Relationships for Force in a Mechanics Learning Support System HCI International 2022 (共著) 2022/06
|
20.
|
論文
|
TAME: A Method of Teachable Agent Modeling for Error-visualization HCI International 2022 (共著) 2022/06
|
21.
|
論文
|
Development of Server System Construction Training System JISSJ Journal of the Information Systems Society of Japan 17(2),pp.1-18 (共著) 2022/03
|
22.
|
論文
|
Characterization of Auxiliary Problems for Automated Generation in Error-based Simulation HCI International 2021 12766 LNCS,pp.3-13 (共著) 2021/07
|
23.
|
論文
|
Learner Model for Adaptive Scaffolding in Intelligent Tutoring Systems for Organizing Programming Knowledge HCI International 2021 12766 LNCS,pp.63-74 (共著) 2021/07
|
24.
|
論文
|
Proposal of Learning Support System for Improving Skills in Inferring Background Knowledge in Conversation HCI International 2021 12766 LNCS,pp.104-114 (共著) 2021/07
|
25.
|
論文
|
Error-based Simulationと概念マップを用いたメタ認知駆動学習を促すシステムの開発と評価 電子情報通信学会論文誌 D J104-D(6),526-528頁 (共著) 2021/02/05
|
26.
|
論文
|
Analysis of Learning Activities with Automated Auxiliary Problem Presentation for Breaking Learner Impasses in Physics Error-based Simulations Workshop proceedings of the International Conference on Computers in Education ICCE 2020 pp.72-83 (共著) 2020/11
|
27.
|
論文
|
Compogram: Development and Evaluation of ITS for Organizing Programming-Knowledge by Visualizing Behavior. HCI International 2020 12427 LNCS,pp.151-162 (共著) 2020/07
|
28.
|
論文
|
プログラミング学習における再利用性を指向した知識組織化のための知的支援:機能・振舞い・構造の観点に基づく問題解決過程のモデル 人工知能学会論文誌 35(5),C-J82_1-17頁 (共著) 2020/06
|
29.
|
論文
|
Error-based Simulation (EBS)における学習者の誤り傾向に基づく問題の行詰まり解決支援システム 電子情報通信学会論文誌 D 103-D(9),644-647頁 (共著) 2020/05
|
30.
|
論文
|
プログラミング学習における再利用性を指向した知識組織化のための知的支援 機能・振舞い・構造の観点に基づく問題解決過程のモデル 人工知能学会論文誌(Web) 35(5) (共著) 2020
|
31.
|
論文
|
知識モデリングに基づく学習支援 人工知能 35(2),192-200頁 (共著) 2020
|
32.
|
論文
|
プログラミングの構造的理解を指向した部品の段階的拡張手法の提案と支援システムの開発・評価 教育システム情報学会誌 36(3),190-202頁 (共著) 2019
|
33.
|
論文
|
知的財産法講義のための学習支援システムの利用状況と知識獲得状態の関係分析 工学教育 67(2),2_86-2_91頁 (共著) 2019
|
34.
|
論文
|
Video Feedback System for Teaching Improvement Using Student Sequential and Overall Teaching Evaluations Educational technology research 37(1),pp.73-85 (共著) 2014
|
5件表示
|
全件表示(34件)
|
|
■ ホームページ
|
■ 委員会・協会等
1. |
2024/08/05~ |
人工知能学会産業界連携委員会 委員
|
2. |
2023/07/01~ |
教育システム情報学会関東支部 幹事
|
3. |
2023/06/24~ |
教育システム情報学会 理事
|
4. |
2021/07/01~ |
教育システム情報学会編集委員会 委員
|
5. |
2020/07/01~2024/06/30 |
教育システム情報学会英文誌編集委員会 委員
|
6. |
2020/07/01~2024/06/30 |
人工知能学会全国大会委員会 全国大会特集号編集委員
|
7. |
2020/04/01~2021/11/30 |
SIG on Educational Use of Problems/Questions in Technology-Enhanced Learning, The Asia-Pacific Society for Computers in Education Co-Chair
|
8. |
2017/07/01~ |
育システム情報学会産学連携委員会 委員
|
9. |
2013/05/01~ |
International Conference on Computers in Education, Workshop on Modeling, Management and Generation of Problems/Questions in Technology-Enhanced Learning オーガナイザー,PC委員
|
10. |
2012/09/01~ |
International Conference on Human-Computer Interaction Parallel Session Organizer
|
5件表示
|
全件表示(10件)
|
|